Verslag informatieve bewonerssessie: plannen voor fiets- en voetpad Dijksgracht Oost
Op 21 januari 2025 vond in de Buurtkamer op Oostenburg Noord een informatieve sessie plaats over de plannen voor het fiets- en voetpad langs de Dijksgracht Oost. Tijdens deze bijeenkomst kregen bewoners de kans om bijgepraat te worden en hun zorgen te delen. De sessie stond in het teken van open communicatie en het bereiken van een gelijkwaardige informatiepositie tussen de gemeente en de bewoners.
Achtergrond en doelstellingen
De gemeente lichtte toe waarom het fiets- en voetpad noodzakelijk wordt geacht. Het project heeft als doel:
- De bereikbaarheid van Oostenburg te verbeteren, aangezien dit gebied autoluw wordt.
- Druk op bestaande fietspaden te verlichten door een alternatieve route aan te bieden.
- De bereikbaarheid van Amsterdam Centraal Station, de binnenstad en omliggende wijken zoals Oostenburg te verbeteren.
Hoewel het nieuwe pad geen onderdeel wordt van het hoofdnetwerk voor fietsverkeer, zal het een lokale functie vervullen. Er werd ook toegelicht dat de route niet geschikt wordt gemaakt voor reguliere veegwagens, wat vragen opriep over het onderhoud.

Aanpassingen in het Ontwerp
Het oorspronkelijke ontwerp uit 2018 is in de loop der jaren meerdere keren aangepast. De laatste wijzigingen zijn doorgevoerd naar aanleiding van een onafhankelijk verkeersveiligheidsonderzoek dat in februari 2024 werd afgerond. Dit onderzoek wees uit dat het huidige ontwerp op de kruising met de Kattenburgerstraat nog steeds risico’s voor de verkeersveiligheid met zich meebrengt.
De gemeente benadrukte dat de aanpassingen bedoeld zijn om deze risico’s te minimaliseren. Aanpassingen omvatten onder meer het uitsluiten van veegwagens van deze route en specifieke verbeteringen aan het kruispunt. Ondanks deze aanpassingen blijft het een lastig punt, mede doordat de brug een beschermde status heeft en wijzigingen aan de tunnel niet mogelijk zijn. De gemeente stelt dat dit ontwerp het maximale is wat haalbaar is binnen de gegeven beperkingen. Desondanks staat de gemeente achter dit plan en zou het niet worden voorgesteld als zij niet overtuigd waren van de haalbaarheid en noodzaak.

Enquête Resultaten
Tijdens de bijeenkomst werd een eerder uitgevoerde enquête onder bewoners besproken. De resultaten toonden aan dat bewoners vrij positief zijn over de fietsroute. Echter, het werd benadrukt dat de positieve reacties vooral afkomstig zijn van bewoners van Oostenburg. In de opmerkingen kwam naar voren dat er zorgen zijn over de veiligheid van het kruispunt met de Kattenburgerstraat, wat de verdeeldheid onder bewoners weerspiegelt.

Standpunten en Discussie
Tijdens de sessie gaven bewoners van de Dijksgracht een presentatie waarin zij hun zorgen en alternatieven toelichtten. Zij uitten voorkeur voor een voetpad of een schelpenpad, in plaats van een fietspad, om zo de rust en veiligheid in het gebied te behouden. Daarnaast lichtten zij toe waarom de Dijksgracht geen ideale doorgaande fietsroute is. Belangrijke argumenten waren:
- De draaibrug, geen echt fietspad en provisorische oprit
- De smalle weg met veel bestemmingsverkeer
- De Oosterdokskade, waar grote bussen draaien en de weg voor fietsers oncomfortabel is door kuilen en andere obstakels.
- De Ruiterkade, een gevaarlijke weg voor fietsers
Bovendien uitten bewoners van de Dijksgracht grote twijfels over de inschattingen van de hoeveelheid verkeersbewegingen die zijn gemaakt. Deze inschattingen zijn gebaseerd op tellingen in de winter, terwijl bewoners die zelf verkeer hebben geteld, aangeven dat de verkeersbewegingen in de zomer drie- tot viermaal hoger liggen. Dit zou de drukte en onveiligheid op het kruispunt nog verder vergroten.
Dilemma’s en Ontwerpmogelijkheden
De discussie richtte zich met name op de vraag of een fietspad noodzakelijk is, gezien de mogelijke veiligheidsproblemen die het met zich meebrengt. Een belangrijk dilemma dat tijdens de bijeenkomst naar voren kwam, was dat er volgens de gemeente geen andere manieren verder zijn om het ontwerp van de kruising aan te passen, ondanks de zorgen over de veiligheid. De beperkingen van de locatie, waaronder de beschermde status van de brug en het ongewijzigd moeten laten van de tunnel, maken alternatieven lastig. Desondanks blijft de gemeente bij het voorgestelde plan, omdat zij geloven dat dit de meest haalbare oplossing is.
Conclusies en Vervolg
De zorgen van de bewoners blijven groot, met name over:
- De verkeersveiligheid op de kruising met de Kattenburgerstraat.
- Het risico van toename in fietsverkeer, waaronder snelle elektrische fietsen.
- De gevolgen voor het woonerfkarakter van de Dijksgracht West.
De gemeente gaf aan de feedback van de bewoners mee te nemen en de uitkomsten van de bijeenkomst te bespreken in de stadsdeelcommissie. Eind januari zal de stadsdeelcommissie verder vergaderen over dit onderwerp.
Vervolgstappen:
- De gemeente evalueert de ontvangen feedback.
- De stadsdeelcommissie neemt een besluit over de voortgang van het project.
Meer Informatie:
Raadpleeg de agenda van de stadsdeelcommissie op de gemeentelijke website voor verdere details over komende vergaderingen.